Adress / kontakt:
Den förlängda flöjten
Konsert med Anna Svensdotter
–
Försökshallen: 6/4
Flöjtisten Anna Svensdotter har funnits på den svenska scenen för samtida musik sedan 90-talet och nu är det äntligen dags för skivrelease!
Ständigt nyfiken på nya ljud och ny musik, har hon på albumet Alpha Waves spelat in nio stycken för flöjt och elektronik av åtta högaktuella svenska tonsättare. Där finns musik av Benjamin Staern, Paul Bothén, Malin Bång, Daniel Karlsson, Tony Blomdahl, Mirjam Tally, Ida Lundén, och Fredrik Österling, och de flesta av styckena är skrivna direkt till Anna och till skivan.
Tonsättaren Paula af Malmborg Ward skriver så här om Anna Svensdotter och Alpha Waves:
Lika osant som att hävda att människan av naturen har ett humör, ett stämningsläge eller beter sig på ett specifikt sätt i alla situationer, lika svårt är det att besvara frågan: Hur låter en flöjt? Anna Svensdotter är något så exklusivt som en svensk flöjtist som specialiserat sig på nyskriven musik. Ständigt nyfiken på hur flöjten och elektroniken kan ge och ta av varandra i ett musikaliskt samspel, intar hon en särställning inom den nya flöjtrepertoarens utövare.
I ensemblerna L’Orchestre Disparu, (flöjt, röst, live-elektronik, live-video), 40f (flöjtkvartett), Trio Ek/Janson/Svensdotter (röst, kontrabas, flöjt) och duon SkarvFX, (flöjt/elektronik och kontrabas/elektronik) utforskar Anna nya uttryck med sina medspelare.
På denna CD, där de flesta verk är komponerade direkt för Anna, spelar hon ensemble med sig själv. Flöjtens alla register tar fram ödets tyngd och lekens kviller om vartannat. Ibland blir biljuden huvudsaken och perspektiven vänds ut och in, ibland förändras materialet långsamt som när speldosan successivt halkar ur sin egen fas.
En sorts musikalisk demokrati skapas, där alla ljudimpulser oavsett härkomst bildar en helhet och andningen blir lyssnarens egen.
Så - hur låter en flöjt?
Spelperiod
6/4 kl 15.00
Fri entré
Officiell hemsida: www.annasvensdotter.com