24–26 maj
YOU BETTER WORK
Hannah Karlsson och Rebecca Evanne
Delade kvällar med Transorganic Experience och Anna Ozerskaia
Spelas
24 maj kl 19:00
25 maj kl 19:00
26 maj kl 16:00
Biljetter
Ordinarie pris 160 kr
120 kr för pensionär, student, arbetssökande.
Köp online på Tickster
Förhandsboka:
3:e Våningens bokningstelefon 0702-721771 eller e-post
bokning[a]3vaningen.se
Metoo-uppropet gick som en tsunami genom vardagsrum och arbetsplatser. När kvinnor från alla delar av samhället sa ”nej tack nu får det fan vara nog” revs något upp och gick sönder. När strukturer bryts uppstår en osäkerhet och den osäkerheten ville Rebecca Evanne och Hannah Karlsson göra dans av. 24 maj 2018 blir det premiär på dansscenen 3:e Våningen i Göteborg. Kvällarna 24 och 25 maj kompletteras av gruppen Transorganic Experience.
I duetten You Better Work möter vi klack-kvinnan och mannen i den bekväma men något för stora kostymen. Två stereotyper stöpta i normer och struktur. Kvinnan är i kontroll. Hon är noggrann, trevlig, självutplånande och otillräcklig. Hon kämpar för sitt liv - på jobbet, i hemmet och ute i samhället. Mannen är självklar. Han gör inte mer än han förväntas göra och ställer inga högre krav på sig själv. Oberäknelig och impulsiv tar han sig tid att göra det han vill med sin tid, som oftast är all tid. Han har aldrig lärt sig hantera eller känna sina känslor. Han är avstängd.
I titeln You Better Work ryms en uppmaning om att ta tillvara på möjligheten att starta det arbete som kan börja efter normer skakats om och strukturer rubbats. Våga ifrågasätta och sluta upprätthålla den goda stämningen till varje pris.
Rebecca Evanne och Hannah Karlsson tar med sina frågor in i scenrummet och angriper dem där med dansen som redskap. Även om ämnet är allvarligt är koreografin välkomnande och igenkänningsfaktorn hög. Vi garanterar en upplevelserik och omskakande föreställning, om det blir på bekostnad av den goda stämningen återstår att se!
Att vara osynlig innebär trygghet. Det är säkert, vi vet vad vi får och vad som förväntas av oss.
Att synas kräver mod.
Är rädsla motsatsen till mod? Och innebär det att trygghet är rädsla?
Normer är idéer om regler för vad som anses vara rätt och fel. Ett regelverk för en struktur som tvingar oss till anpassning och förtrycker våra egna val och vilka vi är. Passar vi in eller anpassar vi oss?
Vad tycker vi är viktigare; att bibehålla kontroll av rädsla för förändring och bli kvar i det trygga osynliga? Eller vågar vi vara modiga, fråga oss vilka vi är och synas?
Koreografi och dans: Rebecca Evanne och Hannah Karlsson
Ljus: Finn Pettersson
Foto och trailer: Harald Nilsson
Rebecca Evanne - koreograf, dansare och pedagog som rör sig fritt över genrerna. Hon har koreograferat Mary Poppins, Wicked och Spelman på taket för Helsingfors Stadsteater, skapat koreografi för artister som Malena Ernman och Mia & Klara, dansat för en rad namnkunniga koreografer och uppträtt på scener som Dansens Hus, Lorensbergsteatern, Moderna Dansteatern, Chinateatern och Scandinavium.
Hannah Karlsson - utbildad på Balettakademien Göteborgs dansutbildning och examinerad 2014. Hon arbetar som frilansande dansare mest inom den nutida danskonsten med Göteborg som bas. Dansat för koreografer som Gun Lund, Eva Ingemarsson, Olof Persson, Veera Suvalo Grimberg.
KVÄLLARNA KOMPLETTERAS AV YTTERLIGARE DANSNUMMER:
24 maj: Transorganic Experience
25 maj: Transorganic Experience
26 maj: Anna Ozerskaia
24 och 25 maj
Transorganic Experience – Work In Progress
Fragment av föräldraskap. Transorganic Experience improviserar scener ur en kommande föreställning. Om att befinna sig i föräldraskap, som förälder och som vuxet barn.
Transorganic Experience är en performancegrupp verksam i Göteborg. Sedan början av 2000-talet har gruppen genom improvisation skapat scenkonst som smälter samman musik, dans och text.
Ebba Berg – text
Luisa Denward – dans
Johan Björklund – slagverk, elektronik
Foto: Magnus Bergström
26 maj
Anna Ozerskaia - Transit Zone
''In this piece I was interested to explore the border states, situations "in-between". We were playing with such concepts as "greeting/farewell ", "yes/no", "departure/arrival" etc and were trying to find the "in-between" state of opposites. One of the states "in-between" is the moment of making a choice: choreographers choice, dancers choice, human being choice. Its all about choosing this or that, leaving or staying, or choosing not to choose. In the process the topic expanded and acquired new meanings. Inspired by the plays of Samuel Beckett and other absurdist writers , I've put the dancer in a space filled with symbols and open to the interpretations: a place without the entrance or the exit, a place without the time ... Cyclicity of turns, internal metamorphosis, a stream of close and unknown faces, snatches of phrases and meanings, distortion of reality, memories or dreams, loneliness. We all wait, we all doubt, we all search for the meaning and afraid of the end.’’
Koreografi: Anna Ozerskaia (tillsammans med Arika Yamada)
Performance: Arika Yamada
Ljuddesign: Dzmitry Ladzes / Aortha
Bilder av Francesco Scavetta, skapade på ”Vitlycke - Centre for Performing Arts”.