24–26 november 2017
STÖRST AV ALLT ÄR KÄRLEKEN
Ingvar Grimberg med vänner
Foto: Kari Jantzen / Anna Hult
”Jag är mer en lagspelare än solist och har därför bjudit in vänner att medverka under dessa tre kvällar med musik, rörelser och tankar”.
Sångaren, artisten och allkonstnären Ingvar Grimberg bjuder in sina vänner och presenterar tre olika soarékvällar på samma tema. Det handlar om livet och att vara människa: att längta, älska och skapa tillsammans.
24 nov kl 19:00
En vinterresa från Schubert till Forssén
Erotic 5, The Missing Piece, Maria Forsström, Katarina A Karlsson, Mikael Kjellgren och Ingvar Grimberg.
25 nov kl 19:00
Alver och andra barfotavandrare
Erotic 5, The Missing Piece, Harald Svensson och Ingvar Grimberg.
26 nov kl 15:00
Vakna med en sommarsjäl
Göteborgs kammarkör, Erotic 5, The Missing Piece, Harald Svensson och Ingvar Grimberg.
Välkommen till tre kvällar med musik av Franz Schubert, Allan Petterson, Katarina A Karlsson och några till. Först ett kärt återhörande av den erotiska manskören Erotic 5 och därefter gästande The Missing Piece. Maria Forsström har gjort nya tolkningar av Schuberts Die Winterreise och framför sex av dessa för första gången den 24 november. Ingvar sjunger några av originalen på tyska och tillsammans gör vi en snabbvandring genom Schuberts vinterlandskap i den olyckligt förälskade informatorns fotspår. Mikael Kjellgren spelar hela Franz Schuberts Pianosonat i B-dur D. 960.
Lördagen inleds likadant som kvällen innan. Efter paus gör Harald Svensson vid flygeln tillsammans med Ingvar en vandring i vintrighet, eftertanke och kärlek och framför sånger ur Allan Petterssons Barfotasånger samt tonsättningar av dikter ur Tolkiens Sagan om ringen.
Söndag 26 november sjunger manskören Erotic 5 och the Missing Piece ännu en gång. Efter paus blir det Steve Reichs New York Counter Point för elva klarinetter. Göteborgs Kammarkör under Gunnar Erikssons ledning och Harald Svensson vid flygeln vandrar ut ur vinterns mödor in i sommar och kärlek.
Spelas: 24 och 25 november kl 19:00, 26 november kl 15:00
Biljetter: Ordinarie pris 160 kr 120 kr för pensionär, student, arbetssökande.
Specialerbjudande: 3 föreställningar 300 SEK. 2 föreställningar 200 SEK. OBS! Specialerbjudandet går inte att boka på Tickster, endast via 3:e Våningens bokningstelefon eller e-post.
Köp biljetter online på Tickster:
Förhandsboka:
3:e Våningens bokningstelefon 0702-721771 eller e-post
bokning[a]3vaningen.se
Och ytterligare några ord från Ingvar själv:
Jag är mer en lagspelare än solist och har därför bjudit in vänner att medverka under dessa tre soaréer/kvällar med musik, rörelser och tankar.
Det handlar om livet, att vara människa: att längta, att älska och att skapa tillsammans.
Vår lärare, när jag började i fjärde klass i Herrestad, var även kantor i kyrkan. Han lät alla elever provsjunga för att kunna vara med i julavslutningen i kyrkan. Mina föräldrar hade samma höst engagerat sig i KFUM i Uddevalla. Därmed stängdes vägen in till den musikaliska värld jag skymtat genom dörrspringan. Jag fick dock spela blockflöjt ett år. Skötselinstruktionen till flöjten var på tyska. Jag missförstod en varning däri och skadade läppen på blockflöjten, redan första dagen. Min lärare förstod aldrig varför min flöjt lät så illa. Jag blev rätt bra på knopar istället för noter och b-förtecken. Fråga mig om användandet av Constrictor.
Nästa år, i femte klass skulle vi redovisa ett grupparbete om nyttoväxter och ogräs i trädgårdslandet. På något märkligt vis lyckades jag övertyga mina gruppkamrater att vår grupp skulle redovisa med musikens hjälp. Jag, som älskade Klas Klättermus, en av få barnskivor vi fick spela på radiogrammofonen hemma, av märket Grundig, med automatisk skivväxlare, slet med att få vår skoluppgift att passa till några av sångerna. ’När en liten maskros växer här så får odlaren ett stort besvär…’
Hur långt vi kom under vår redovisning minns jag inte. Men den avbröts. Det vet jag med bestämdhet. Några år senare började jag arbeta som lördagsbrevbärare på distriktet Tureborg i Uddevalla. Lönen räckte till att under 8 månader köpa en del av Karin Björqvist serie Kobolt från Gustavsberg. Jag har 3 djupa tallrikar kvar. Därefter köpte jag en liten rullbandspelare för att spela in från 10 i topp och Kvällstoppen och spelade in Kinks och Alma Cogan, via mikrofon. Alla i hemmet skulle vara tysta lördagar klockan 15.00-16.00. Senare lärde jag mig att jag kunde koppla in en DIN-kontakt och livet blev enklare för mina bröder och föräldrar. De kunde röra sig fritt i huset och prata med varandra, även lördagar 15-16 utan att jag blev…irriterad. Jag hade nu funnit mig tillrätta med insikten att musik, för mitt vidkommande, var något att lyssna till. Någon utövande musikalitet fanns inte i vår familj. Jag började bygga Klipsch-horn och sålde musikpaket med ERA-skivspelare och AA50 som lillebror och jag skruvade och lödde ihop. 1973 flyttade jag till Göteborg och läste vid Socialhögskolan och hittade till Konserthuset vid Götaplatsen. Under flera år köpte jag ’min egen stol’. Då ett generöst abonnemang som gav mig samtliga konserter, inklusive dubbleringar. Jag lyssnade på nästan allt. Jag gick på Stora Teatern för operor och baletter. Och popkonserter på Scandinavium och Liseberg och i Stockholm. Jazz på Nefertiti. Åkte till London och lyssnade på YES. Bodde där hos Donald Swann…en egen historia. Tänkte ibland att det var trist att jag inte hade någon musikalisk förmåga, mer än som lyssnare. Någon röst för sång visste jag att jag inte förfogade över. Inte för att sjunga så någon hörde mig i alla fall. Hur det nu ändå kom sig cyklade jag 1982 iväg till en provsjungning till Konserthuskören, nuvarande Göteborgs Symfoniska kör, och kom med. Om detta kan jag berätta en annan gång. Här smyger jag, med värme, in ett stort TACK till Sture Berg och Gunno Palmqvist som trodde på mig. Därefter blev det ett körliv som omfattat Annedalskyrkans kör, Mikaeli Sångare, Göteborgs Kammarkör, Chalmers Musikveckor, Akademiska Kören, Scandinavian Festival Choir, Hellmans Drengar, extrakorist på Stora Teatern, korist på YstadOperan, korist på LäcköOperan, inhopp av kortare slag i flera kyrkokörer. Medlem i ensemblen E5 och några till som jag har glömt…
Höjdpunkter? så många, så många. 6 veckors sångstudier vid Janaceks Akademi i Brno. Messias i Kongsberg. Verdis Requiem i Sydney och Berlioz Requiem i Royal Albert Hall. ’Vi som inte kan sjunga’-resorna till Samos med Jerker Leijon. Jag har varit hund, slagits mot väderkvarnar som Don Quijote och spelat död i 40 minuter i ett bergrum när jag medverkade i Bödeln. Under hela tiden har jag samtidigt arbetat vid Göteborgs Universitetsbibliotek. Jag kan använda motorsåg och baka apfelstrudel. Jag har sjungit och dansat på svenska ambassaden i Wien. Dansat på NK i Stockholm. Legat naken på glastaket på Världskulturmuseet i Göteborg. Sjungit i Stefansdomen, i Wien. Samt i Peterskyrkan, också i Wien. Även i Nidarosdomen i Trondheim samt i kapellet på Kuggören.
På scen har jag framträtt i Utomjordiska Barockbolaget, Kult och Kalkon, Teater Bastard, E=mc2, Katarina Karlsson
Jag har medverkat i Sagan om dansaren, och i några filmer av Patrik Dufva, var en förklädd ängel i Människor i solen samt varg i en Julkalender och Världens längsta man i den norska serien Halvbrodern.
Störst av allt är kärleken kallar jag detta program. Kärleken sedan 1978 är Kája och han lever med mig och sjunger med mig och skrattar med mig.
Tack till Gun och Lars och 3:e Våningen och till alla som jag musicerat och lekt med under åren. Vad återstår? Jo, att lära mig stå på händer och att jonglera.
E5
(Eric Rusch, Martin Holmgren, Jesper Löve, Anders Rimpi, Ingvar Grimberg)
bildades 2002 som sjungande orkester i föreställningen Främling i mitt Hjärta där de uppgavs vara Göteborgs, förmodligen, fem mest erotiska män och har framträtt som den Erotiska Manskören, Erotic 5 och E5. Stäm-mässigt är en medlem tenor och de övriga är barytoner/basar så klangbilden är mörkare än i pojkbanden. Flertalet av gruppens sånger är skrivna och/eller arrangerade av Anders Rimpi.
Maria Forsström
är född i Göteborg och utbildade sig i Stockholm, London och S:t Petersburg till kyrkomusiker, pianist och dirigent, varefter hon började att studera sång. Hon är idag lika självklar på operascenen som romanssångerska och i den stora symfoniska repertoiren; mycket uppskattad för sina innerliga Mahlertolkningar och för sin glädje i utforskandet av olika musikaliska stilar och uttryck.
Göteborgs Kammarkör
bildades 1963 av Gunnar Eriksson som är körens dirigent. Kören har närmast ett oräkneligt antal konserter och skivor i sin historia och vilar inte på lagrarna. Tillsammans med dirigenten är kören en viktig förnyare av svensk körsång och samarbetar regelbundet med ledande nordiska tonsättare, vissångare, jazzmusiker med flera.
Katarina A Karlsson
Sångerska, journalist och författare. Hon arbetar sedan många år på Sveriges Radio, sjunger i Rilke Ensemblen och har gjort ett flertal egna föreställningar där Ingvar varit både rekvisita och inspiration samt medaktör. Den senaste var "Kärlekstörst och vägföreningar" där Ingvar var ett rättskaffens fruntimmer och Katarina en korrupt bonde.
Mikael Kjellgren
Pianist som är verksam i Göteborgs musikliv som kammarmusiker, ackompanjatör och orkestermusiker. Mikael undervisar också vid Högskolan för scen och musik.
The Missing Piece
(Lukas Clausson, Lukas Lönnbro, Oscar Hök, Alvar Grimberg)
är en sångensemble på 4 killar som har någorlunda kontroll på rösterna. Vi har sjungit tillsammans på Kulturskolan under 2 år och har lärt oss mycket på vägen. En väg som inte alltid varit jättelätt att följa. Men den har gett oss ett kulturjobb inom Göteborgs stad under sommaren 2017. I vårt program vill vi sprida vår filosofi att det är positivt att sjunga som ung. Speciellt som ung kille. Vi anser att man ska göra det man älskar. Oavsett hur det går ska man ha kul. Efter två år på skolan har vi lärt oss att vara vår egen motor. När vi alla engagerar oss lika mycket får gruppen ett eget driv och med en gemensam vision om vad vi vill åstadkomma tar vi varandra framåt. Vi är väldigt olika och samtidigt väldigt lika. Vi älskar att sjunga och har motivationen att lägga ner tid på en låt.
Är det vår ’talang’ eller vår charm som tagit oss så här långt ?
Det får ni avgöra under kvällen.
Harald Svensson
Pianist, kompositör och jazzmusiker. Harald har sedan debuten med Eje Thelin Group och jazzgruppen EGBA i början av 70-talet etablerat sig som en av landets ledande improvisatörer på sitt instrument. Han är också en eftertraktad ackompanjatör och har arbetat med såväl körer som trubadurer, spelmän och teater. 1998 korades han till Årets Jazzmusiker och 2012 var han hedersgäst vid Umeå Jazzfestival.
Spelas
24 november kl 19:00
25 november kl 19:00
26 november kl 16:00
Biljetter
Ordinarie pris 160 kr
120 kr för pensionär, student, arbetssökande.
Specialerbjudande:
3 föreställningar 300 SEK
2 föreställningar 200 SEK
OBS! Går inte att boka på Tickster, endast via 3:e Våningens bokningstelefon eller e-post.
Köp online på Tickster:
Förhandsboka:
3:e Våningens bokningstelefon 0702-721771 eller e-post
bokning[a]3vaningen.se