2018
v 24 DAM VAN HUYNH / ARTIST IN RESIDENCE
Koreografen Dam Van Huynh är verksam i London med sitt danskompani. Han har en unik koreografisk röst och utgår ofta från vardagliga situationer som han utforskar, repeterar och omformar till ett suggestivt rörelsespråk. Senast har ritualer från Vietnam stått i fokus för hans utforskande. Van Huynh är också konstnärlig ledare för kulturhuset Centre 151 i Hackney i London, en kulturell mötesplats för flyktingar från Laos, Vietnam och Kambodja.
Tillsammans med Göteborgs Dans och Teaterfestival bjuder 3:e Våningen in Dam Van Hyunh att arbeta i Göteborg i residens med sitt nya verk. ”Nu går jag djupare och betraktar återuppståndelsen – kanske i form av korta uppvaknande eller drömsekvenser”.
Han kommer även spela föreställningen DEP på 3:e Våningen fredag 24 augusti kl 20:00 och lördag 25 augusti kl 18:00. Mer information och biljetter kommer inom kort!
Residenset är del av Konstnärsnämndens Internationella Dansprogram och presenteras i samarbete med Konstnärsnämnden och Kultur i Väst.
v 2 TILL MINNE AV LENA HOPSCH
”I skulptur är nästan tomrummet det viktigaste”
Till minne av
LENA HOPSCH 1961 - 2017
Skulptören och arkitekturforskaren Lena Hopsch tog sig an det inte helt lätta arbetet att utforska rytmen som begrepp inom arkitektur och skulptur. Rytm som betydelsefull faktor inom musik och diktning är relativt väl vetenskapligt dokumenterad. Hennes doktorsavhandling utforskade rytm, rymd och form i arkitektur och skulptur. Kroppens fenomenologi såsom den beskrevs av Merleau-Ponty - kroppens upplevelse av rum och rymd genom sinnena var en viktig utgångspunkt i hennes arbete. Steget, fotens kontakt med golvet och kroppens rörelse i rummet fascinerade henne och människor med professionell erfarenhet av detta utgjorde en bas i hennes undersökande arbete - här ingick såväl lindans som koreografi.
Under många år samarbetade Lena Hopsch och koreografen Gun Lund i undervisningsprojekt med arkitekturstudenter. Gunnar Asplunds Rådhus i Göteborg var ett återkommande objekt i detta arbete.
– Den öppna piazzan (i Rådhuset), som tillsammans med balkongerna, trapporna och den rörliga hissen skapar olika tempo i arkitekturen. Även relationen till gården utanför bidrar, liksom flödet av rörelser i byggnaden, säger Lena Hopsch i en intervju i tidskriften RUM 2015.
– Den är som en stor rörelsemaskin, väldigt koreografisk. För mig är den oerhört skulptural. Och samtidigt är det väldigt bra arkitektur.
I forskningen kring rytm o form var blev också relationen mellan kroppen och den skulpturala formen tydliggjord. Eller som Lena Hopsch säger i intervjun:
– Skulptur kännetecknas av en relation mellan kroppen och objektet, eller rummet. Och det senare gäller ju även arkitektur, så de ligger väldigt nära varandra. Likheten mellan arkitektur och skulptur ligger i kompositionen – i rumssekvenser, och i delarnas relation till varandra.
– Även form och rymd förenar, för båda måste förhålla sig till rummet som rymd. I skulptur är nästan tomrummet det allra viktigaste. Det är det som skapar spänning i relation till formen, säger hon, och avslutar: – Men skulpturen måste också ha sin frihet i rummet, så att man inte dödar den. För relationen mellan arkitektur och skulptur är som ett samtal mellan två människor. Det är en dialog, inte en monolog.
"Rytmens estetik, formens kraft”
Verk / studie för doktorsavhandling av Lena Hopsch, Chalmers Arkitektur
Idé Lena Hopsch Koreografi och dans Gun Lund. Inspelad på Burö (2006)
Videofilm o foto: Mikael Hopsch